Saturday, January 8, 2011

PenYimpan Mohor Besar Raja-Raja..


" target="blank"
pengumuman Raya 2010

bile tgk pengumuman raya tu aku sure ade antara kita rakyat malaysia tak pernah tau pun name pakcik yang duk cakap tu sape..
amik kesempatan di sini memperkenalkan beliau..
beliau adalah YM. ENGKU TAN SRI DATO' SRI IBRAHIM DIN ENGKU NGAH..
sudah menjawat jawatan sebagai PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA selama lebih kurang 22 tahun..
dan hari ini 8 JAnuari 2011 adalah tarikh persaraan beliau..
beliau akan muncul di kaca tv 3 kali setahun lau tak silap..
1-mase nak umumkan Tarikh Mula Berpuasa = 1 Ramadhan
2-mase nak umumkan Tarikh Hari Raya Berpuasa = 1 Syawal
3-mase nak umumkan Tarikh Hari Raya Aidiladha = 1 zulhijjah dan 10 Zulhijjah

patutla sejak kecik sampai aku besar aku mesti tgk dia kat tv pada masa2 di atas...
rupanya beliau adalah orang yang paling lame yang pernah memegang jawatan ini..
beliau telah 22 tahun menjawat jawatan ini sejak tahun 1989 yang lalu..(kire stat umu aku setaun dia da berkhidmat..sebab tu la sejak kecil samapi besar la ni mg nampak muke beliau di kaca tv)

antara tugas beliau...
-bertanggungjawab menyimpna dan menjaga Mohor Besar Raja-Raja Melayu.
-sebagai Setiausaha Majlis Raja-Raja serta bertindak sebagai jurucakap majlis tersebut.
-mula berkhidmat sebagai PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA pada 1Januari 1989, menggantikan Datuk Ahmad zainal Abidin Muhammad Yusof yang mase tu seorang diplomat yang tamat perkhidmatan pada September 1988 setelah memegang jawatan yang same sejak Oktober 1980.
-beliau pernak menjadi Setiausaha Sulit kepada salah seorang YDPA
-bekas Timbalan Timbalan Ketua Setiusaha (II) Jabatan Perdana Menteri seberlum bersara wajib daripada perkhidmatan kerajaan pada APril 1987.

SUMBER : BERNAMA

saya ingin mengucapkan selamat bersara kepada beliau walaupun dia tak kenal saya..tahniah atas perkhidmatan yang diberikan kepada negara ini selama memegang jawatan ini...
SELAMAT BERSARA DAN BEREHAT  kepada YM. ENGKU TAN SRI DATO' SRI IBRAHIM DIN ENGKU NGAH..

jap..sape yang ganti beliau?








target="new"



target="new"

target="new"
BELIAU Datuk Syed Danial Syed Ahmad
usia 66 tahun, dilantik sebagai Penyimpan Mohor Besar raja-raja Melayu yang baru dan berkuatkuada 10 Januari ini.
 sedikit info tentang beliau
  • berkelulusan Ijazah Sarjan Muda dr Universiti Malaya dan Sarjana dari Universiti of Wisconsin, Madison di Amerika Syarikat..
  • pernah menjawat jawatan Datuk Paduka Maharajalela dan Datuk Pengelola Bijaya Diraja di Istana Negara..
  • beliau dilantik dalam Mesyuarat Majlis raja-raja kali ke-222 dan dilantik secara kontrak selama 3 tahun.
  • anak kelahiran Pulau Pinang
  • telah berkhidmat dalam perkhidmatan awam selama 32 tahun sebagai Pegawai tadbir Diplomati di beberapa kementerian dalam Negeri..


SUMBER : BLOG MYADHA

nak buat ucapan gak..SELAMAT BERTUGAS  DATUK SYED DANIAL..
moga terus berkhidmat dengan cemerlang...

nota tangan : 
-nak gak buat ucapan walaupun saling tak kenal..
-sebagai mengingati dan berkongsi sesama kita..
-tak sabar nak tgk Datuk Danial muncul kat kaca tb..tgu bulan Ogos ni..pengumuman puasa..mesti lain la kan..
-bakal merindui  suara YM. ENGKU TAN SRI DATO' SRI IBRAHIM DIN ENGKU NGAH..
.



4 comments:

hans said...

hohoho
entry kita pasal penyimpan mohor
mesti [pasnih rindu gila dkt dia

P/S : Saya Akan Merindui Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah

shamsiah shamsuddin said...

ya..hans..
itu suah pasti merindui selepas hampir 2 dekad bersama dia setiap kali perayaan besar org muslim..
sekarang menanti kemunculan penganti beliau Datuk Syed Danial pula umum n tak eover tugas beliau..

Sansan Onwan said...

baguslah dia bersara..huhhu...dah letih tu.
singgah blog.ada award tuk kamu.

hans said...

tu la
bagi peluang dia dengan keluarga plak
heheheh

P/S : Mak Nih Bisinglah!!!! Cuba Mak Diam Sikittt!