Tuesday, March 1, 2011

kalau ade masalah jgn mengeluh...

assalammualaikum dan selamat sejahtera..
sham buka lembaran MAC ini dengan sidikit pengisian..
hanya berdasarkan pandangan persendirian semata2..

MASALAH....
bile sebut je leh kerut muke semua orang..
lau boleh lari da lari kot..
tapi bak kate pepatah, BUMI MANA TAK DITIMPA HUJAN,..
so ibarat la tu..MANUSIA MANE TAK LARI DARI BUAT KESALAHAN ATAU MENGHADAPI MASALAH...
cam tak masuk je perumpaan tu..tapi ape2 an je...

kat sini sham mengambil kesempatan tuk mengajak kawan2 dan semua umat manusia di seantero alam supaya kita JANGAN MENGELUH lau ADE MASALAH...
patutnya berterima kasih dan bersyukur pada ALLAH sebab ALLAH masih sayang kat kita sebagai hambaNYA..
boleh juga dikatakan ade nya masalah atau ujian dari ALLAH tu tanda ALLAH kasih kat kita,,
tul ke tak?
pada sham ianya betul..
sebab?

rata2 hari ni orang yang ade masalah mesti sebut nama ALLAH..ALLAHHU AKHBAR...
bile ade bala je ALLAHHU AKBAR..ape kah besar dugaan ini terhadap hambamu?
bile sedih mesti kita buat ibadah atau solat dengan penuh tawaduk kepada ALLAH..
majoriti bile susah je mesti ingat ALLAH..mesti kemabli kepada tikar sejadah..
mesti  doa banyak2 kepada ALLAH..
tu la fitrah manusia sebagai hamba..
tak kan lari dari penciptaNYA..
benarlah kalau dikatakan bahawa manusia tu tak pernah sendiri..tapi manusia la yang selalu menyendiri..
sebab ALLAH tu sebaik2 penolong..ALLAH tak pernah melupakan hambanya..tapi yang selalu berlaku adalah sebalikya..
tanda ALLAH selalu bersama hambaNYA ada banyak..antaranya ALLAh beri ujian dan masalah kepada kita..tu maknenya ALLAH masih sayang kat kita..
sebab bile ade masalah kita pasti akan dekat pada ALLAH 




hmm..ag satu jangan la susah ati atau mengeluh bile ade masalah..sebab ALLAH takkan menyusahkan hambanya..buktinya ayat surah al-baqarah di atas dari ayat 286 yang bermaksud :

لا يكلف الله نفسا الا وسعها

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannnya..

jelas ALLAH yang cipta kita sebagai hamba..sudah tentu ALLAH leboh mengetahui ape yang kita mampu atau tak..

see kamu semua..

syukur la...
lau ade masalah just syukur ALHAMDULILLAH sebab ALLAH masih sayang kat kita..
masih igt kat kita..

tapi lau andai kate kamu semua belum pernah ade masalah atau hadapi dugaan tu bukan ALLAH tak sayang namenya..
mungkin belum tiba masanya..
bersangka baik..
jgn ler pk yang bukan2...

tu saje..
sekadar mengingati sesama insan..

nota tangan :
-setiap ape yang berlaku mesti ade hikmah..sebagi manusia yang dikurniakan akal yang takde pada makhluk lain pk la degn rasional..cuba terokai dan muhasabh diri bile ade masalah..
pk secara rasional..selesaikan baik2...jangan ler menyalahkan takdir...

-terpanggil menulis rentetan melihat seorang kawan sham yang mengeluh cam salahkan apa yang berlaku..
SUBHANALLAH..moga iman kawan sham tu masih terpelihara...

5 comments:

mR.sYaH said...

betul tu Allah akan menguji hambaNya denagn dugaan yang mampu dilakukan oleh hambaNya.. berat mana sekalipun, ingat kita masih ada DIA...

Qaseh dalia adelia said...

yup jgn pernah mengeluh..juz sabar dan sabar hehe

wahida said...

masalah itu sebenarnya membuatkan kita bertambah matang lg...

PeNgEmiS dUniA said...

manusia hari ini makin jauh dr Allah . kadang sush pon xigt Allah , senang lagila

shamsiah shamsuddin said...

mr syah : Allah tahu perihal keadaan hambaNya.

qaseh : sabar dan terus berusaha..takle duk diam je kan?kan?

k.wahida : masalah tu suatu pengalaman.

pengemis dunia : manusia mcm2 ragam