Monday, March 22, 2010

SeMiNar Undang-Undag KeLuarga Islam..


banner la ni.
da lame kot tak update...
berusaha tuk meluangkan sedikit masa..

entry kali ni berkisar tentang poster yang aku upload kan tu..seperti biasa hari ahad ku (time weekend) akan diganggu gugat dengan pelbagai agenda.. kali ini ahad ku diiisi pula dengan menghadiri majlis ilmu a.k.a duk di bawah sayap malaikat la sepanjang ari ahad tu..
eceh..

ape yang aku nk share kat sini ialh nak btau..seminar ni memang sangat best..ade la senior2 yang g seminar ni kate cam g kursus kahwin..tapi entah la..aku tak pernah g pun kursus kawen tu..yang penting aku akan sedaya upaya berkongsi ape yang aku dapat dalam seminar ni..

seminar ni start kul 9 pagi siap la ngn perasmian semua..simple..memang sangat simple sebab lecture kat jabatan syariah memang sempoi..hehe..ade 4 sesi..setiap sesi ade 4 presentation kertas keje..seronok la wei..

sesi 1:
  1. maqasid syariah dalam menjaga keturunan
  2. perkembangan uu keluarga Islam di msia
  3. perkahwinan yang dilarang dalam Islam
  4. khulu' dalam perkahwinan
sesi 2:
  1. isu semasa tentang pemelukan Islam dan kesan pada perkahwinan dan anak
  2. pemilikan harta dalam perkahwinan menurut uu keluarga Islam di msia
  3. peranan hakam dalam menyelesaikan pertelingkahan suami isteri dan isu-isu berkaitan
sesi 3:
  1. konsep pertunangn menurut perspektif islam
  2. purposes of marriage and its significance
  3. hak kanak-kanak dalam Islam
  4. talak 3 dengan satu lafaz :satu analisa pendapat fuqaha
sesi 4 :
  1. mahar dalam perkahwinan Islam dan uu keluarga
  2. rujuk menurut Islam dan uu keluarga
  3. isu-isu harta sepencarian
actually seminar ni memang sangt berguna la pada aku sebab aku ni dak syariah n serba sedikit ade la yang memang sangt bersangkutan denagan kuliah n kursus yang aku amik..kan bagus lau seminar ni buat dari dulu..senang la aku nak skor subjek pentadbiran kehakiman bagi subjek diploma guaman dulu..tapi buat sekarang pun sil ade manfaat sebab ade gak kaitan dengan bacaan kes n pentadbiran harta...presenter memang yang terbaek la semua..

mase seminar nampaknya isu pertunangan n perkahwinan sukup menarik perhatian audience sebab majoriti peserta ramai tahun akhir n ke arah melangkah ke alam tu..
tapi aku terkejut la time kertas keje pasal pertunangan n khulu' kan..dia kate :

info yg aku dpt : 1)bile ada lelaki yg mintk kawan ngn 1pmpuan..dan dlm hati dia berniat tuk memperisterikan pmpuan itu,maka

pmpuan itu telah sah sebagai TUNANG nya..

2)pmpuan le CERAIKAN laki dgan persetujuan laki itu rela diceraikan..


amazing la..

pastu pasal isu harta sepencarian ni lagi la bnnyak..sekarang bukan perempuan je yang leh tuntut harta sepencarian..lelaki pun boleh..maknenya harta seperncarian bukan lagi hak ekslusif wanita...tapi sekarang perempuan banyak keje bagus2..so memang lelaki memang sangt beruntung la lau nak tuntut harta sepencarian...huhu..


yang penting aku sangat bersyukur kerana dipilih tuk berada di taman syurga time ni..lau aku tak g rasenya aku tak tau bnayk kot pasal isu2 keluarga ni..walaupun memang lambat ag nak kawin tapi kena maik tau gak...

yang penting kita memang kena amik tau pape undang2 n hal2 yang tertakluk denagn kita..sebab kita tak le khilaf uu atau fakta..takde kecualian tu tu..hahha...aplikasi uu jenayah..hehe...


thats all for this entry..sape2 yang teringin nak bace pasal kertas keje ni leh la menghubungi aku.aku ade soft copy kertas keje ni semua...mahu berkongsi ilmu yang ade denagn semua insan2....ilmu tu milik Allah..so ne leh kedekut2..tak elok tuk kebahagian dunia dan akhirat..


last word..nak g lagi seminar camni...huhu


No comments: