Sunday, August 22, 2010

dugaAn Ramadhan kali Ini...

salam kepada yang membaca...

agak lame tidak mengetik keyboard dan mempost2 kan entry2 yang terpending tu...
tapi arini aku rase cam nak menulis...patutnya aku susuli entry ni dengan khutbah pasal ramadhan oleh nabi junjungan kita NABI MUHAMAD S.A.W..
tapi aku tak dapat ag sumber yang kukuh ..setakat ni baru kelihatan di beberapa blog selepas berblog walking for a while...

related to the title...
aku rsa Ramadhan ini sangat menguji kesabaran dan daya ketahanan mental serta fizikal aku yang memang tak bape kuat,.,al-maklum je la aku ni hamba yang lemah..selemah2 hamba..sekerdil2 makhluk...

rasenya ni kali kedua seumur hidup aku bila ramdhan aku demam...subhanallah..aku sangat tak menyangka bahawa aku akan demam selama 2 mgu lebih.aku ingt demam kejap2 je..tapi ni la rase yang paling terseksa la dalam hidup aku..
aku tak tau punca ape aku demam...tapi mungkin ade kaitan sebab badan penat..tak cukup rehat..ye la sehari sebelum puasa da travel jauh sampai ke melaka kan..balik2 da lewat malam..pastu sok pagi awal pagi kena ke kuliah seperti biasa..tambah2 bulan puasa lak tu..sini kat selangor 1ramadhan bukan cuti umum...so buat la cam takde pape..lau kat johor atau negeri yang same waktu dengannya yang mengambil cuti da seronok da..boleh berehat2 badan..dan otak di rumah bersama family masa menyambut puasa..pastu leh sahur dan buka bersama family oada permulaan puasa..

aku demam melarat..pas bape hari aku da mula batuk dan selesema yang amat teruk..cam nak terkeluar je anak tekak mase batukk..aku mula la pk negatif kan...bila batuk yang kritikal sehingga mengeluarkan cecair yang aku tak expect dia nak kuar...da rase cam ade sakit kritikal..huhu.tapai aku tetap tabahkan diri..tak mau g cek ag sebab pk jap ag sihat la...tapi melarat...tangguh punya tangguh sampai la aku tak sempat langsung nak g jumpe doktor cek..buat je la cam rtak sakit walaupun hakikatnya pada mase tu ALLAH je yang tau betapa terseksanya jiwa raga badan aku...huhu....

sepanjang aku demam ni satu je la yang aku sangat terharu...MAK...mak cam tau2 je anak dia sakit walaupun aku tak btau yang aku sakit..akau tak nak susahkan ati emak..dah la jauh...lagi nak suh mak risau pasal aku..so aku mendiamkan diri sahaja.sehingga pada suatu subuh..mak call..mase tu da serba salah nak jawab ke tak..sebab takde suare sangat nak jawab time tu..seyes..aku rase cam nak nangis...

da banyak kali mak call baru la aku jawab,.,.

mak:assalammualaikum..angah sihat?
tup2 terus tanya gitu..aku gamam wei..nak jawab ape?
aku : wsalam..mak..angah sihat je...nape mak?
mak : ye ke sihat?suare cam tak sihat je..
tiba2 aku terbatuk dengan tidak sengaja..mane la sempat nak tahan batuk time tu..so terkantoi la segalanya...
aku : mak...angah demam la..da lame la gak....
aku rase sangat bersalah sebab kata2 aku tu telah buat mak risau..maaf mak bukan sengaja nak buat mak risau,,tapi angah takle nak tipu mak....rase dosa sangat2...da la memang diri ini sudah banyak dosa...takkkan nak tambah ag... tak terpikul rasenya...

maaflah mak tak btau mak..angah tak nak mak risau je..angah ok di sini..walaupun sakit akangah tetap gagahkan diri tu terus bertahan....jgn la mak risau....

aku memang sensitif giler lau melibatkan pasal family ni...sebab tu aku akan berusaha tuk tidak membuatkan family aku risau pasal diri aku..tambah2 aku ni jauh dari diorang(hmm jauh ke UKm dengan johor) ntah nampak cam dekat tapi tak bape nak dekat la...mau makan 3-4 jam gak la lau nak sampai sane....

sepanjang aku sakit time puase ni aku jage la drii aku sendiri..takde org nak jage aku..huhu..ade la beberapa kawan ladies yang satu skuad tu jage aku..tapi jge kejap je..setakat tgk2 je... la..ala aku tak kisah sangt..aku pun tak harap dan tak nak menyusahkan org..tapi thanks all my fren yang take care pasal aku sepanjang aku sakit....

mase sakit ni ..sebutir nasi pun payah nak lekat masuk ke salur tekak ni..ape je benda yang aku makan semua kuar balik..cam useless je ape yang aku makan...takde faedah..da makan penat2 leh plak kuar balik...da tu dapat penat dan perit tekak gamaknya..huhu...

aku agp sakit ni adalah satu kafarah dosa terhadap ape dosa yang aku telah lakukan secra sengaja atau tidak sengaja sama ada secra sedar atau tidak sedar..sesungguhnya aku amat bersyukur kepada Allah kerana bagi nikmat sakit ni sebab tuk ingatkan aku yang semakin lali dan leka dek terpukau dengan godaan nikmat dunia,...aku redha atas ketentuanMU ya ALLAh...
terima kasih kerana nikmayt ni..lau aku tak sakit mungkn aku terus alpa dengan nikmat dunia yang aku juga mungkin telah salah guna secara aku tak sedar...name pun manusia..sentiasa lupe dan takle lari dari sifat lupe tapi sebenarnya boleh elak..aku je yang lemah iman....

aku bersyukur kerana hari ini aku telah kembali sihat..moga aku terus dikurniakan kesihatan badan supaya aku dapat menjalani kehidupan dan ibadah di bulan ramadhan ini dengan sebaiknya...aku juga berharap agar aku sentiasa dalam lingkungn rahmat dan nikmatNYA...
amin....

note :
lau boleh aku tak nak sakit ag..penat....!!

No comments: