Monday, April 26, 2010

hati2..n manage ur time carefully..

abes sudah satu ag paper..
syukur alhamdulillah...sebab leh jawab..tapi tak berani la kate nak skor 100 percent..susah tu nak dapat 4 flat o A single for this subjek...
undang2 kontrak...salah satu subjek yang menghantui diri aku sejak sem 1 tahun satu ag..

bile sebut je undang2 kontrak aku memang ade banyak kenangan la ngn subjek ni..tak tau nape..
takdir kot...
undang2 kontrak adalah salah satu asas undang2 yang mesti dipelajari dan diketahui oleh semua pelajar undang2 atau pengamal undang2...
so aku kena amik subjek ni dua kali..sekali mase tahun satu dulu sekali ag mase tahun dua ni..

mase tahun 1...teringat aku yang sangat jahil masuk kelas undang2 kontrak ni memang nganga je la mulut dengar lec dari lecturer kan...balik2 nangis..sebab tak faham..bukan dia cakap omputih..tapi aku tak faham ape yang dia nak terangkan sebenarnya..sedih giler..dalam seminggu mesti dua kali aku nangis sebab subjek ni sebb ade kuliah n tutorial..buruk giler la bile dikenang..aku memang tak menguasai pun subjek ni till aku dapat B tuk subjek ni..org len semua dapat A..ni la akibatnya lau malas nak igt kes..

sekarg da tahun dua..mase awal2 sem memang cuak la beb masuk kelas jumpe lec yang same..huhu..memang dia saje yang pakar bab undang2 kontrak ni...so dia je la yang ajo..
tapi bile da naik tahun dua ni aku da mula berubah sebab aku usaha utk hafal kes n faham sebutir2 ape yg dia ajo dalam kuliah..last2 tiap kali tutorial bile nak kena soal je aku la yang aju soalan dulu..agar terlepas dari disoal..tapi itu takkan terjadi kerana group aku semua agak tuff dan takkan terlepas dari disoal...

aku semangat nak skor subjek ni bile naik tahun dua sebab aku ade nota yang lengkap, aku berjaya jawab semua kuiz yang diajukan..n asignmen dia buat aku skor banyak markah..
tapi tak tau la leh dapat A ke tak..

sebabnya...

tadi exam..aku gagal manage mase ngan baik..soalan memang la senang..sebab tak de jawapan..nak create jawapan tu yang payah,,ingt cukup ke mase yang dibagi dengan nak selesaikan soalan masalah yang dia bagi tu..
finally aku dapat siapkan semua soalan..memenuhi yang sepatutnya tapi tak sempat letak kes...huhu..betapa sedihnya aku..
then aku terlupe nak cancel jawapan yang tak patut tu..

aku la org yang paling last keluar then masuk balik sebab btau ustaz yang jawapan aku mane satu..tolong la ea ustaz pertimbangkan jawapan saya..saya memang ade idea tapi saya tak sempat nak cancel jawapan tu...

moga2 ustaz ingat la...so kat sini aku nak berpesan kepda mereka yang nak amik ingatn serta kpada diri sendiri..
mase exam gunakan la masa dengan baik..
mase tu memang sukar tuk manusia jage..
org yang berjaya adalah orag yang berjaya manage masanya dengan baik..
tapi tak bermakne la org yang gagal manage masa tu gagal dalam hidupnya selama2nya...
hmm
mungkin masing2 ade pendapat masing2...
tapi aku yakin bahawa kalau kita tak nak ubah diri kita sampai bile2 pun dok kat takuk tu gak...
so org yang gagal boleh berjaya lau dia ade usaha nak berjaya..
yang penting..jage mase...
jage mase
jage mase
jage mase..

sesuai denagn firman ALLAH swt dalam surah al-ikhlas

ÎŽóÇyèø9$#ur ÇÊÈ ¨bÎ) z`»|¡SM}$# Å"s9 AŽô£äz ÇËÈ žwÎ) tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä (#qè=ÏJtãur ÏM»ysÎ=»¢Á9$# (#öq|¹#uqs?ur Èd,ysø9$$Î/ (#öq|¹#uqs?ur ÎŽö9¢Á9$$Î/ ÇÌÈ

1. Demi Masa!

2. Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian -

3. kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.

maka..dengan itu marila kita muhasabah dan nilai semula diri kita adakah kita sudah berjaya menguruskan masa kita dengan baik selama mana kita hidup di bumi ALLAH ini?

renung2kan...


2 comments:

Jard The Great said...

amik bidang peguam ke? ehehe.. gud luck ye

shams said...

yup kak jard..masok dalam dunia kehakiman..
thanks kak jard sudi lawat...
terharu la kak jard sampai kat my blog..